zichtbaarheid-webshop

Het nieuwe jaar is alweer even aan de gang. Hoog tijd om jouw webshop onder de loep te nemen. Er is namelijk nogal wat gaande geweest de afgelopen jaren; krapte op de arbeidsmarkt, nieuwe e-commerce platformen én een flinke groei van online winkels. In dit blog leggen we kort uit wat die groei van webshops voor jou kan betekenen en hoe je je daar tegen kunt wapenen.

De groei van webshops is natuurlijk te wijden aan de coronapandemie. Doordat door diverse lockdowns niet-essentiële winkels veelvuldig hun deuren moesten sluiten, gingen zij op zoek naar alternatieven om toch hun klanten te kunnen bedienen. Zo schoten webshops als paddenstoelen uit de grond en werd de online winkel opeens prioriteit voor bedrijven in plaats van het ondergeschoven kindje. Aan de ene kant super fijn, omdat er op deze manier toch omzet kon worden gedraaid. Aan de andere kant werd het duidelijk dat goede webbouwers schaars goed zijn en ontstond er veel meer concurrentie binnen Google Ads.

Hogere kosten per klik

Dit laatste vormde, door het veranderde zoekgedrag van de consument én omdat er letterlijk meer consumenten online zochten, niet direct een probleem. Meerdere branches konden zelfs profiteren van het toegenomen zoekvolume. Ter vergelijking: in 2020 was de online omzet van de detailhandel 55% hoger dan het jaar daarvoor!

Maar inmiddels is het zoekvolume iets meer genormaliseerd, terwijl de concurrentie blijft. De online winkels blijven 9-van-de-10 keer bestaan, omdat de meeste bedrijven zien dat het goed is voor de omzet. Het gevolg? Hogere kosten per klik! En dat betekent dat er een groter budget nodig is om in de veilingen van Google Ads te kunnen meebieden. Tel daarbij de grotere aanwezigheid van Bol.com en Amazon op plus de vaak slecht ingerichte webshops en je kunt je voorstellen dat vele bedrijven (in diverse branches) nu voor een enorme uitdaging staan om online zichtbaar te blijven.

Hoe gezond is jouw webshop?

Misschien herken je dit wel: de webshop heeft een flinke terugval qua bezoekers en het aantal conversies stagneert. Als dit bij jou het geval is, kijk dan eens kritisch naar de gezondheid van jouw webshop door de volgende vragen eerlijk te beantwoorden:

  • Is jouw webshop technisch in orde?
  • Maak je gebruik van goede SEO?
  • Gebruik je ook andere middelen, zoals social media, om jouw webshop te promoten?
  • Is de customer journey op orde?
  • Hoe staat het met jouw service?
  • Maak je gebruik van goede foto’s en video’s?
  • Zijn klanten tevreden? Zo ja, laten zij dat weten via reviews?
  • Heb je jouw budget aangepast (hoger budget) in Google Ads?
  • Wordt er regelmatig geoptimaliseerd binnen Google Ads?
  • Zijn er meer concurrenten bijgekomen sinds twee jaar? Zo ja, hoe anticipeer je daarop?

Twijfel je, na het beantwoorden van bovenstaande vragen, over de gezondheid van jouw webshop? Je bent zeker niet de enige. Zorg ervoor dat je aan de slag gaat om op bovenstaande antwoorden positief te kunnen antwoorden. Daarnaast kun je gaan kijken naar wat jouw unieke punten zijn. Wat is belangrijk voor de potentiële klant? Waarom moet de klant voor jouw webshop kiezen en niet voor die van de concurrent? Wellicht zijn jouw verzendkosten lager, geef je persoonlijk advies, is jouw retourservice beter óf is jouw bedrijf duurzamer.

Duurzaamheid is here to stay

Duurzaamheid is geen trend. Het blijft. Sterker nog; het wordt steeds belangrijker.
Wanneer je niet op de korte termijn denkt, maar echt werkt aan een langere termijn strategie van jouw webshop, dan kan duurzaamheid daarin niet ontbreken.

Denk daarbij aan:

  • Hergebruik van materialen en de mate waarin de consument in dat proces wordt betrokken
  • Eerlijke labels
  • Transparantie in de impact van producten/processen
  • Verpakkingen en vervoer

Als jij bewust duurzaam bezig bent, geef dat dan aan in je webshop én in je advertenties in Google Ads. De consument vindt duurzaamheid namelijk ook steeds belangrijker, dus het is van belang om duurzame oplossingen in jouw bedrijf (verder) door te voeren. Hiermee kun je de consument overtuigen om bij jou te kopen. Met deze unieke duurzame punten kun jij (weer opnieuw) boven je concurrenten komen te staan. Aan de slag, dus!

Heb je hulp nodig bij het doorvoeren van SEO in je webshop, wil je jouw Google Ads verbeteren of ben je op zoek naar een sparringpartner? Neem contact met ons op via info@muntmedia.nl. We kijken graag met je mee!