Statistieken van jouw website en webshop zijn van belang voor een goede marketingstrategie. Google Analytics is hiervoor een belangrijke tool. Tot juni 2023 houdt de ‘oude’ versie van Analytics de data bij en kun je dat inzien tot eind 2023. Vanaf 1 juli 2023 moet je overgeschakeld zijn naar de nieuwe versie: GA4. Het instellen hiervan is redelijk eenvoudig. Maar dan? In dit blog helpen we je alvast een beetje op weg.
Instellingen GA4 check
Wanneer je al gebruik maakt van de klassieke Analytics, kun je met de instelassistent GA4 activeren.
- Ga daarvoor naar Google Analytics en klik links onderaan op ‘Beheer’.
- Selecteer bovenaan in de Account-kolom het gewenste account.
- Selecteer bovenaan in de Property-kolom de website waarvoor je Google Analytics 4 wilt gaan gebruiken.
- Kies in de Property-kolom voor de optie Instelassistent voor GA4.
- Klik onder ‘Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken’ op de knop ‘Aan de slag’.
- Doorloop de vervolgstappen.
Vervolgens is het belangrijk om onderstaande instellingen meteen goed te zetten:
Gegevensbewaring verlengen.
Standaard staat de termijn op 2 maanden, maar je kunt het zelfstandig wijzigen naar 14 maanden.
- Ga naar beheer.
- Klik op ‘Gegevensinstellingen’.
- Klik op ‘Bewaring van gegevens’.
- Zet de bewaring van gebeurtenisgegevens op 14 maanden.
- Zorg er voor dat ‘Gebruikersgegevens voor nieuwe activiteit resetten’ aan staat.
- Sla de instelling op.
Intern verkeer uitsluiten.
In Google Analytics kun je jouw eigen ip-adres filteren. In GA4 gaat dat nét iets anders.
- Ga naar beheer.
- Klik op ‘Gegevensstreams’.
- Klik op de betreffende stream.
- Scrol naar onder en klik op ‘Meer instellingen voor taggen’.
- Kies voor ‘Intern verkeer definiëren’.
- Klik op ‘maken’.
- Kies voor: ‘IP-adres is gelijk aan’. Voeg het desbetreffende IP-adres toe (check watismijnip.nl).
- Klik op ‘maken’.
Koppelingen maken.
Binnen ‘Beheer’ kun je diverse tools koppelen, waaronder Google Ads en Search Console. Dit is belangrijk om nog meer informatie te verzamelen binnen GA4.
- Ga naar beheer.
- Scroll naar ‘productkoppelingen’
- Klik op Search Console-koppelingen.
- Kies de betreffende Search Console property.
- Selecteer de bijbehorende webstream.
- Controleer en dien in.
AVG-instellingen.
Je dient (afhankelijk van de informatie binnen je cookiebeleid e.d.) de juiste instellingen binnen GA4 in te stellen over mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties te laten zien aan jouw websitegebruikers.
- Ga naar beheer.
- Klik op ‘Gegevensinstellingen’.
- Klik op ‘Gegevensbewaring’.
- Wil je gebruikmaken van meerdere inzichten? Dan adviseren wij je om gebruik te maken van Google Signals. Om dit in te stellen klik je op ‘Aan de slag’. Vervolgens loop je de stappen door.
- Wil je gebruikmaken van locatiedata (voor bv. locatie bodaanpassingen), zet dan de tweede functie aan. (let op: advertentiepersonalisatie is noodzakelijk voor retargeting. Dit staat standaard aan. Wil je dit niet, vink deze dan uit).
- Klaar? Klik dan op ‘Ik erken’. Nu voldoe je aan de richtlijnen van de AVG.
Handige tools binnen GA4
GA4 is de grootste verandering van Google Analytics tot nu toe. Daarom kan het in het begin een beetje lastig zijn om het te begrijpen en om ermee te werken. Daarom geven we hieronder inizicht in een aantal belangrijke tools, zodat je er toch mee aan de slag kunt!
1. Dashboard
Zodra je het dashboard opent in GA4 zie je nog vele overeenkomsten uit het klassieke Analytics. Je hebt direct inzicht in bijvoorbeeld het aantal gebruikers in de afgelopen zeven dagen, de gemiddelde duur dat zij op je website bleven en de inkomsten van je webshop.
Als je verder scrollt kom je andere data tegen, zoals een overzicht van de recent bekeken rapporten en het tabje ‘Inzichten’. Deze zijn gebaseerd op AI (artificial intelligence).
2. Zoekbalk
De zoekbalk is een heel fijn hulpmiddel om snel antwoord te krijgen op een specifieke vraag. ‘Hoeveel bezoekers waren er in de maand mei’, ‘Uit welke landen komen mijn gebruikers’, ‘Welke apparaten gebruiken mijn bezoekers’, etcetera. Deze vragen kun je allemaal stellen. Daarnaast geeft de zoekbalk diverse suggesties, zodat je nog sneller nog meer informatie kunt inzien.
3. Rapporten
‘Rapporten’ laat snel een overzicht zien van de belangrijkste data, zoals het aantal bezoekers op je website, waar je bezoekers vandaan komen en welke acties bezoekers nemen op je website.
Daarnaast kun je de rapporten volledig aanpassen aan jouw behoeften. Zo kun je in één overzicht alle data zien die voor jou en jouw marketingstrategie relevant is. Zo maak je een gepersonaliseerd rapport:
- Klik in de Rapporten-navigatiebalk op ‘Bibliotheek’.
Scroll naar de Rapporten-tabel. - Klik op ‘Nieuw rapport maken’.
- Klik op ‘Overzichtsrapport maken’.
- Nu kun je kaarten toevoegen voor de gegevens die je wilt bijhouden.
- Klik uiteindelijk op ‘Opslaan’ om het aangepaste rapport in je Bibliotheek te kunnen zien.
4. Gebeurtenissen aanmaken
Google Analytics 4 is volledig gericht op ‘Gebeurtenissen’. Via Configureren kun je zelf instellen welke gebeurtenissen voor jouw webshop belangrijk zijn.
- Ga naar Configureren.
- Kies voor Gebeurtenissen.
- Klik op ‘Gebeurtenis maken’ en vervolgens op ‘Maken’.
- Geef de gebeurtenis een naam.
- Selecteer onder ‘Overeenkomende voorwaarden’ op welke bestaande gebeurtenis je de nieuwe gebeurtenis wil baseren.
Enkele voorbeelden van ‘Gebeurtenissen’:
add_to_cart: als een gebruiker een product toevoegt aan de winkelwagen
generate_lead: als een gebruiker een formulier invult
add_payment_info: als een gebruiker betalingsgegevens opgeeft
add_shipping_info: als een gebruiker verzendingsgegevens opgeeft
purchase: als een gebruiker een aankoop afrondt
begin_checkout: als een gebruiker begint met betalen
- Klik op de knop ‘Wijziging toevoegen’ en vul hier – indien gewenst – de nieuwe waarde in voor de parameter.
- Klik op ‘Maken’.
Aan de slag met GA4
Wacht niet te lang met starten met GA4. Tot juli 2023 kun je de nieuwe versie nog naast de oude, vetrouwde klassieke Analytics gebruiken. Gebruik die tijd om te wennen en om GA4 volledig te begrijpen. En, extra belangrijk om te weten, je kunt de verzamelde gegevens in Analytics niet meenemen naar de nieuwe versie! Het is dus verstandig om nu al data te verzamelen in GA4.
Heb je hulp nodig met de instellingen? Wij helpen je graag verder!