Doe jij inmiddels al aan social media advertising op Facebook en Instagram? Zou je zéker moeten doen. Uiteraard hoort daar ook regelmatig een analyse bij en optimaliseer je waar nodig. In dit blog geven we je enkele tips om het maximale uit jouw budget te halen. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, dan weet je ons te vinden!
De Facebook Pixel
Allereerst is het van belang dat je de Facebook Pixel goed op je website hebt geïnstalleerd. Deze krachtige tool helpt je om jouw advertenties efficiënter te krijgen. De pixelcode registreert namelijk wie jouw website heeft bezocht en slaat deze op. Jij kunt hierdoor vervolgens aan deze bezoeker een Facebook of Instagram advertentie laten zien.
De Facebook Pixel heeft dus een aantal voordelen:
- Je kunt remarketing inzetten.
- Je kunt vergelijkbare doelgroepen aan je ads koppelen, waardoor je meer potentiële klanten bereikt.
- Je kunt segmenteren in doelgroepen die bepaalde pagina’s op je webite hebben bezocht en daardoor nóg gerichter advertenties sturen.
- Je kunt de websitebezoeker converteren tot Facebook fan en/of Instagram volger, waardoor deze meer verbonden is met jouw bedrijf.
- Je kunt jouw advertentiekosten behoorlijk verlagen.
Een voorbeeld van hoe de Facebook Pixel werkt: jij kijkt op deze website en leest dit blog, vervolgens sluit je de website. De Pixel heeft jou een code meegegeven. Daarna kijk je op Facebook en krijg je ‘heel toevallig’ een advertentie te zien over dit blog. Aangezien je al geïnteresseerd was in het lezen over social media advertising, is de kans nu groot dat je bijvoorbeeld het contactformulier invult. Hallo conversie!
Optimaliseer het campagnebudget
Regelmatig horen we dat ondernemers het lastig vinden het juiste budget te bepalen om de doelgroep te bereiken. Door de optie ‘optimalisatie van campagnebudget’ aan te vinken, neemt Facebook dit dilemma van je over. Het budget wordt hierdoor automatisch op campagneniveau verspreid over jouw advertentiesets. De best presterende adsets krijgen meer budget en daar hoef je dus niets voor te doen. Hierdoor kunnen meer resultaten worden gegenereerd tegen lagere kosten.
Ook is het goed om de campagne de tijd te geven om te kunnen ‘leren’. Dit proces kan enkele dagen duren, waarin het op zoek gaat naar wie, wat, wanneer en hoe de advertentie moet worden getoond, met als doel zo goed mogelijk te scoren. Zorg dus voor een langere looptijd, zodat je de beste resultaten boekt.
Stel de taal goed in
Waarschijnlijk denk je goed na over jouw doelgroeptargeting. Zo kun je bijvoorbeeld targetten op alle mannen en vrouwen tussen de 30 en 50 jaar in de omgeving Hoorn, die geïnteresseerd zijn in online marketing en MKB. Vergeet hierbij niet de taal goed in te stellen! Als je voor ‘Nederlands’ kiest, bespaar je aardig wat budget, omdat een Nederlandstalige advertentie dan niet wordt getoond aan anderstaligen. Daarnaast vindt Facebook een specifieke targeting fijn, waardoor de ads weer beter presteren.
Handmatige plaatsingen
Kiezen voor automatische plaatsingen is verleidelijk, maar adviseren we niet altijd. Sommige advertenties zijn gewoon meer geschikt voor plaatsingen in alleen de Facebook of Instagram feed. Soms leent een advertentie zich beter voor Stories of Audience Network. Bekijk jouw advertentie goed en kies vervolgens voor de beste plekken om deze te showen. Hoewel de doelgroepgrootte wellicht afneemt, zullen de resultaten hoger zijn. Experimenteer, leer en optimaliseer!
Benieuwd naar jouw bevindingen
Heb jij bovenstaande tips nog niet toepast in jouw (lopende) advertenties op social media? Dan zijn wij heel benieuwd welke resultaten je behaalt na het aanpassen hiervan. Wil je dat met ons delen? Mail naar info@muntmedia.nl. Ook kunnen we altijd even met je meekijken om nóg betere resultaten te boeken. Succes!