muntmedia-11jaar

Hoera! Munt Media bestaat vandaag (27 augustus 2020) alweer 11 jaar. Een mooie gelegenheid om even kort terug te blikken op het afgelopen jaar. In dit blog lees je hoe Munt Media is omgegaan met de aanpassingen in het gezinsleven, de gevolgen van de coronacrisis en hoe er nu nieuwe kansen ontstaan.

Carrière en gezinsleven

Op 25 juli 2019 veranderde mijn leven al flink. Zoon Dax Rico werd geboren. Zo groen als gras dacht ik dat ik ‘gewoon’ in de avonden en tijdens de slaapjes van de kleine kon doorwerken. Viel dat even tegen! De ondernemers die zelf moeder zijn, herkennen dit vast. Ten eerste wil (lees: moet) je zelf ook even bijtukken en ten tweede heeft een baby dus helemaal geen vast ritme. SHOCKING!

Ik vond het in het begin vreselijk lastig om het juiste evenwicht te vinden tussen mijn twee kids: Dax en Munt Media. Ik ben zelf heel erg van de planning en dat moest ik dus echt compleet loslaten. Ook wilde ik niet dat mijn klanten ‘de dupe’ zouden worden door mijn gebrek aan tijd (en slaap). Gelukkig heb ik tal van ZZP’ers om mij heen waar ik een goede samenwerking mee heb opgebouwd. Zij hebben hier en daar werkzaamheden opgevangen. Ook heb ik lieve familie en vrienden die zo nu en dan oppasten, zodat ik afspraken kon maken. Hierdoor hoefde geen van mijn klanten ‘on-hold’. Halleluja!

Super cliché, maar de tijd ging ontzettend snel. Vanaf oktober 2019 gaat Dax 2,5 dagen naar een gastouder en dat geeft mij de ruimte om meters te maken. Zo kan ik de aandacht heel goed verdelen tussen Dax en Munt Media.
Als je je afvraagt waar mijn man in dit verhaal is; die heeft onregelmatige diensten en daar kan ik qua ‘planning’ niets mee.

Coronacrisis

En toen werd het maart. Het coronavirus deed heel de wereld op zijn grondvesten schudden. Niemand had ooit met dit bijltje gehakt en onzekerheid heerste. Mijn klanten in de horecabranche kregen de hardste klappen, gevolgd door de contactberoepen en de detailhandel. Vreselijk. Uiteraard heb ik meegedacht over online oplossingen, zoals webshops, gingen we aan de slag met aanpassingen om een corona-veilige werkplek te creëren en brainstormden we over de bezorgmogelijkheden.

Sommige klanten pasten hun marketingbudget aan, anderen waren genoodzaakt te stoppen met alle marketingactiviteiten vanwege de financiële onzekerheid. Aan de andere kant waren er klanten die kansen zagen (en konden nemen) en juist meer met online activiteiten wilden doen. Munt Media ging dus ‘gewoon’ door. Ook toen de kinderopvang dicht moest. Inmiddels heeft Dax gelukkig een prima ritme, waardoor ik nu wél tijdens zijn slaapjes en in de avonden kon/kan werken.

Ik verschoof mijn werktijden en daar hadden mijn klanten alle begrip voor. Afspraken werden via Zoom gemaakt en zo ontstonden er toch ook nieuwe inzichten. Want hoewel mijn voorkeur uit gaat naar persoonlijke gesprekken aan dezelfde tafel, is het niet altijd nódig! Dat heeft de coronacrisis ons wel laten zien. Hierdoor winnen we tijd en dat is toch wel een prettige bijkomstigheid. Nu de opvang weer open is, is deze manier van overleg (waar dat kan) gebleven.

Nieuwe kansen

De coronacrisis heeft ook vele ondernemers ‘wakker geschud’. Online marketing en communicatie is niet langer het ‘ondergeschoven kindje’ waar we ‘iets mee moeten’. Het gebruik van sociale media, de inzet van SEO en SEA, het belang van een goede website en/of webshop en het analyseren van statistieken wordt veel meer serieus genomen. Wat wij, marketeers, al jaren roepen, wordt eindelijk gehoord! En dat is goed nieuws voor álle ondernemers, want als je online marketing op de juiste manier inzet, biedt dat kansen. Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Laten we een (Zoom)afspraak maken, zodat we kunnen sparren over jouw unieke situatie.

Daarnaast zien we bij vele bedrijven diverse nevenactiviteiten opduiken. Hoe tof is dat! Vele ondernemers hebben een creatieve mind of een creatief team (medewerkers, vrienden, familie etc.), waardoor nieuwe ideeën ontstaan. Soms omdat het nu kán, soms omdat het nu moet. Maar hoe je het ook wendt of keert, een nieuwe richting kiezen biedt altijd mogelijkheden. Ga zo door! En als je even wilt sparren over jouw ideeën, stuur dan een mailtje. Ik denk graag met je mee!

Wat in het vat zit…

Uiteraard is Munt Media ook aan het brainstormen over hoe we bedrijven in deze tijd extra kunnen ondersteunen. Er zit al iets in het vat, maar dat moet nog even verder uitgewerkt worden… Binnenkort meer!
Voor nu willen we onze klanten bedanken voor hun vertrouwen het afgelopen jaar én in deze coronatijd. Als we elkaar blijven steunen, zullen we samen deze crisis overwinnen. Let’s do this!