10-jaar-muntmedia

En dan bestaat Munt Media opeens 10 jaar! Wat een mijlpaal. In dit blog blik ik (eigenaresse Marjo Muntjewerf) terug op het afgelopen decennium. Je leest over hoe Munt Media is ontstaan, welke hoogte- en dieptepunten het heeft doorstaan en hoe het bedrijf anno 2019 groeit en bloeit!

Droomstage bij vooraanstaande motorbladen

De eerste stapjes van Munt Media ontstonden tijdens mijn studie Communicatie in Diemen, omdat ik stage moest lopen. Mijn hobby motorrijden en mijn passie voor tekstschrijven kwamen tot zijn recht bij MOTO73 en MOTOR magazine. 

Dit bleek echt een droomstage te zijn, want de hoofdredacteur sleepte mij overal mee naartoe. Ik leerde ontzettend veel op het gebied van tekstschrijven, magazines maken, sites beheren, fotograferen, PR, interviewen, filmen en zelfs onderhandelen. Daarnaast heb ik de mooiste reizen mogen maken: van een toer over de Highway 1 in Californië met een dikke Harley Davidson tot een 5-daagse circuittraining op een Yamaha R1 bij Wilco Zeelenberg in Almeria (Spanje).

highway1-muntmedia

Communicatie en online marketing

Ook na mijn stage mocht ik werkzaamheden voor de motorbladen blijven doen. Mede daardoor heb ik Munt Media direct na mijn opleiding gestart. Daarnaast kom ik uit een ondernemersfamilie, dus de stap naar een eigen zaak was altijd al mijn ambitie. Toen ik Munt Media bij de KvK aanmeldde, waren de werkzaamheden nog beperkt tot tekstschrijven en PR. Inmiddels bied ik veel meer aan op het gebied van communicatie en online marketing, namelijk:

  • Website optimalisatie
  • SEO (het inzetten van keywords)
  • Social Media (posts en ads)
  • Google Ads (voorheen AdWords)
  • Content Marketing
  • Teksten schrijven (on- en offline)
  • Communicatie advies
  • En alles wat hiermee samenhangt…

PR werkzaamheden

Door mijn stage ontstond een belangrijk netwerk in de motorbranche. Hierdoor werd ik gevraagd om de PR te doen van de TalentCup600. Een initiatief van de motormerken Kawasaki, Yamaha, Suzuki en Honda. Deze motorcup moest van scratch af aan opgezet worden. Samenwerken met deze grote merken was een uitdaging en een goed leerproces met vallen en opstaan. Naast het verzorgen van de PR (alle reclame uitingen, zowel off- als online), heb ik ook mediatrainingen gegeven en diverse coureurs in spe geholpen bij het schrijven van raceverslagen. 

Helaas is de TalentCup600 door onenigheid tussen de merken niet goed van de grond gekomen en moest het na twee jaar alweer stoppen. Toch zijn uit deze cup diverse professionele coureurs geboren, zoals Rob Hartog (World Supersport). Super gaaf om te zien hoe hij zich sinds de TC600 heeft ontwikkeld!

robhartog-talentcup600

Niet alleen maar motoren

De motorwereld liep in de eerste jaren van Munt Media als een rode draad door het bedrijf. Maar daar bleef het niet bij, want ook de lokale bedrijven (die niets van doen hebben met motoren) wisten me te vinden voor allerlei werkzaamheden: van het bijhouden van social media tot het schrijven van persberichten en het geven van communicatie advies. 

Daarnaast werkte ik bij Hogeschool Inholland op de communicatieafdeling. Samen met een gezellig team hebben we een succesvol personeels- en studentenmagazine gemaakt. Ook hielden we de website bij en waren we verslaggever bij diverse evenementen van Inholland.

enzo-inholland

Economische crisis

Rond 2012 kreeg ook Munt Media last van de economische crisis. Helaas wordt er bij zwaar weer door de meeste bedrijven als eerste bezuinigd op de marketing. Een verkeerde keuze, als je het mij vraagt. Een goede marketingstrategie kan een bedrijf namelijk juist uit dat zware weer houden… maar dat terzijde. 

Een lastige periode brak aan, maar waar de ene deur sluit, gaat er een andere open. Gemeentegids uitgeverij FMR Producties in Breezand was die andere deur voor Munt Media. Doordat ik mij kon redden met programma’s als Indesign en Photoshop én het feit dat ik websites kon onderhouden en maken, kreeg ik bij dit bedrijf de kans om de marketing- en online afdeling verder te professionaliseren. Een super leuke tijd met veel nieuwe uitdagingen brak aan! Tussen de bedrijven door kon Munt Media rustig weer groeien, zonder dat daar te veel druk op kwam te staan.

Na FMR Producties heb ik nog een jaar ervaring opgedaan bij Creative Passenger in Alkmaar. Daar leerde ik nóg meer over Indesign, Illustrator, Photoshop en WordPress. Dit heb ik daarna in mijn eigen bedrijf kunnen implementeren. Beide bedrijven hebben Munt Media in de crisisjaren helpen groeien en daar ben ik ze ontzettend dankbaar voor!

Oei, ik groei

Inmiddels is Munt Media alweer een hele tijd up&running. Onze klanten zijn verspreid over heel Nederland en we hebben zelfs internationale uitstapjes gemaakt naar Duitsland en Aruba. Het klantenbestand is zeer divers: van diëtisten tot autohandelaren en van makelaars tot motorzaken (het bloed kruipt waar het niet gaan kan!). Daarnaast heb ik een groot netwerk van professionals verzameld, waardoor Munt Media in samenwerking met bijvoorbeeld vormgevers, dtp-ers, fotografen, drukkerijen, marketeers en ict-ers allerhande projecten kan verzorgen. 

Onze core business is verschoven van teksten schrijven naar online marketing. Dit houdt in dat we ons dagelijks bezighouden met Google Ads, social advertising, website optimalisatie en content marketing. Hierin groeien we continu en onze klanten groeien daarom met ons mee. Toch is het teksten schrijven nog niet naar de achtergrond verdwenen, want voor de magazines van Zeeman Reclamegroep verzorgen we de meeste artikelen. Dit behoort tot de wekelijkse werkzaamheden en is ontzettend leuk om te doen! 

Door de groei van Munt Media en de verschuiving van de werkzaamheden, pastte het oude logo niet meer bij het bedrijf. Daarom hebben we dit jaar het logo en de huisstijl laten vernieuwen door Zeeman Reclamegroep. Een strak design en een professionele uitstraling waren het resultaat. Met dit logo kan Munt Media in ieder geval weer 10 jaar vooruit!

muntmedia-bord

Munt Media familie

Natuurlijk kan ik alles wat Munt Media de afgelopen 10 jaar heeft meegemaakt niet in één blog vertellen, maar de belangrijkste punten heb ik wel benoemd. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen van mijn klanten in Munt Media en ben ontzettend blij met alle mooie opdrachten die ik mag doen. Of dat nu gaat om het schrijven van een persbericht, het optimaliseren van een website of het verzorgen van Google Ads: ik geef altijd de volle 100%!

Wil jij met jouw bedrijf ook bij de Munt Media familie horen? Ik kom graag in contact met je. Je kunt het contactformulier op de website gebruiken of een WhatsApp sturen/bellen naar 06 15 17 84 25. Ook voor grote opdrachten kun je bij Munt Media terecht. Daarvoor zet ik graag mijn brede netwerk van professionals in!