Instagram voor je bedrijf? Doen!

instagramvoorbedrijven

Dagelijks horen we dat bedrijven wel ‘aan social media doen’, maar niet echt weten hoe ze dit nu moeten inzetten. Vooral Instagram blijkt een lastig platform. De berichten die worden gepost hebben weinig toegevoegde waarde en zijn niet interessant voor de doelgroep. Gevolg: de doelgroep is niet getriggerd en het bericht levert niets op. Gevolg van gevolg: de conclusie ‘Instagram werkt niet voor ons bedrijf’ is gemaakt en het account bloed langzaam dood. Herkenbaar? Lees dan verder!

Leer Instagram kennen

Dat social media belangrijk is voor je bedrijf, kunnen we niet vaak genoeg herhalen. Lees maar eens dit (eerder gepubliceerde) blog of dit artikel op onze website. Maar nóg belangrijk is hoe je die social media inzet voor jouw bedrijf. In dit blog leggen we de focus op Instagram, want we zien dat hier de meeste issues ontstaan. Bedrijven die een zakelijke account op Insta hebben, plaatsen weinig tot geen berichten of plaatsen hun posts klakkeloos door op al hun social media kanalen. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk en kan een averechts effect hebben.

Het is dus belangrijk om goede content met regelmaat te delen (lees hiervoor ons blog ‘contentmarketingtips’). Daarnaast is het van belang dat je de social media kanalen die je inzet, begrijpt. Op die manier kun je namelijk makkelijker scoren bij jouw doelgroep. Daarom nu een korte kennismaking met Instagram door middel van weetjes:

  • Posts met ten minste één hashtag (#) creëeren 12,6% meer betrokkenheid.
  • Er zijn zo’n 1 miljoen adverteerders op Instagram. 
  • De meest gebruikte emoji is de hart-emoji
  • Elke maand zijn er 16 miljoen Google zoekopdrachten naar ‘Instagram’.
  • Instagram is na Facebook het netwerk met de meeste betrokkenheid.
  • Meer dan 60% van de gebruikers logt dagelijks in.
  • De grootste groep gebruikers van Insta is tussen de 18 en 29 jaar oud. 
  • Posts die een locatietag bevatten krijgen bijna 80% meer aandacht dan posts zonder locatietag. 
  • De verwachting is dat er meer focus komt op Instagram TV komt. Dit betekent dat langere video’s de toekomst zijn. 
  • Binnenkort is het voor de consument mogelijk om via Instagram direct aankopen te doen (zonder het platform te verlaten).
  • Meer dan 80% van de marketeers zet Stories in. Hier heb je snel de aandacht en je kunt door middel van polls, vragen en quizzes de doelgroep betrekken bij je bedijf. 
  • Hoe vaker jouw volgers je Stories bekijken, hoe groter de kans is dat het algoritme jouw Stories vooraan plaatst in hun startscherm.
  • Instagram Live (live video) wordt nog nauwelijks ingezet, waardoor je hiermee flink kunt scoren bij jouw doelgroep.
  • Maar liefst 3 op de 4 Instagram gebruikers bezoekt de website van een bedrijf na het zien van een reclamepost op Instagram.

Aan de slag

Bovenstaande feiten laten zien dat jouw bedrijf niet meer zonder Instagram kan. Niet als je wilt blijven groeien en de concurrentie voor wilt blijven. Anno 2019 is Instagram één van de grootste social media platformen in Nederland! Op dit social media kanaal vind je jouw bestaande en nieuwe klanten en kun je het bereik, de zichtbaarheid en naamsbekendheid van jouw onderneming vergroten. Daarnaast is Instagram ideaal om jouw bedrijf visueel te verbeteren en je nog meer met je klant te verbinden. 

We hebben enkele praktische tips voor je op een rijtje gezet, die je vandaag nog kunt gaan inzetten. Als je deze tips gebruikt, zul je zien dat Instagram ook voor jouw bedrijf werkt.

  • Zorg voor unieke content voor elk social media kanaal. Op Instagram kom je een jongere doelgroep tegen en dat betekent dat jouw post kort, bondig en opvallend moet zijn. 
  • Gebruik Stories en Live om op te vallen. Uiteraard dien je wel met goede (lees: waardevolle) content te komen voor jouw doelgroep, zoals een live productpresentatie, een live vragenkwartier of een before-en-after verhaal met goede foto’s.
  • Maak een contentkalender, zodat je weet wanneer je wat wilt posten. Dit voorkomt dat je ‘wakker schrikt’ en posts online gooit die geen meerwaarde bieden.
  • Geen tijd om elke week iets te posten? Zet alvast berichten klaar in een programma als Hootsuite. Dit systeem zet de posts online op jouw aangegeven datum en tijdstip. 
  • Heb je geen inspiratie voor leuke posts? Check Instagram van collega’s, kijk in de kalender welke nationale feestdagen (het zijn er meer dan je denkt) er zijn, brainstorm met medewerkers, vrienden of familie, kijk om je heen… 
  • Gebruik hashtags. Combineer veelgebruikte en unieke hashtags. Een restaurant kan bijvoorbeeld #foodporn (populair) en #daghapvoorweinig (of iets dat bij jouw restaurant en post hoort). 
  • Behind-the-scenes posts scoren altijd goed.
  • Maak gebruik van personalisatie.
  • Wees authentiek (een ‘spontane’ foto scoort beter dan een studiofoto).
  • Gebruik polls en vragen.
  • Zet een actie op, die alleen voor Instagram bedoeld is (bijvoorbeeld kortingscode).
  • Toon je klanten (let wel op privacy-wetgeving).
  • Adverteer op Instagram.
  • Bekijk je statistieken en optimaliseer aan de hand van deze gegevens!

Met bovenstaande tips kun jij gaan knallen met jouw zakelijke Instagramaccount. Heb je hulp nodig of wil je dat we je op weg helpen? Neem contact met ons op, we delen graag onze expertise met je.