Contentmarketing tips

Content = king. Ja, daar heb je ‘m weer! De belangrijkste leus uit onze ‘contentbijbel’. En als we de cijfers mogen geloven, doen vele bedrijven inmiddels wel ‘iets’ aan content. Top! Maar tegelijkertijd ook niet zo top, want veelal wordt het verkeerd ingezet. ‘Even snel’ en blogje schrijven of vlogje posten is echt niet meer genoeg, want de contentconcurrentie online is moordend! Daarom: enkele contentmarketing tips voor 2019, zodat je het nieuwe jaar goed kunt beginnen!

Tip 1: strategie

Een gedegen strategie is de basis voor contentmarketing. Formuleer jouw doelstellingen en creëer vervolgens de content die daarop aansluit.
Zorg dat de kernwaarden van jouw bedrijf duidelijk zijn, wie jouw doelgroep is en wat het doel van de content is. Op die manier kun je een sterke contentplanning maken, die de positie van jouw bedrijf versterkt. Begin NOOIT ‘out of the blue’ met teksten schrijven of video’s op te nemen, want dan kun je jouw conent net zo goed meteen in de (digitale) prullenbak gooien. Knoop in je oren: zonder strategie geen resultaat.

Tip 2: verleiden

Zorg dat jouw content verleidt. Dit doe je door waardevolle teksten te schrijven, maar ook door visueel aantrekkelijk te zijn. Plaats een sterke afbeelding of infographic erbij of zorg voor een goede video om jouw boodschap te verduidelijken en boeiender te maken. Verleiden kun je ook doen door een gratis live webinar of een DIY video aan te bieden of schrijf bijvoorbeeld een kosteloos rapport op maat. Dit is waardevolle content voor de bezoeker. Je vraagt er niets voor terug, maar het resultaat is vaak loyaliteit en dat brengt weer omzet met zich mee. Win-win-situatie!

Tip 3: wees maatschappelijk betrokken

Hoe jouw bedrijf maatschappelijke betrokkenheid laat zien, is uiteraard per onderneming verschillend. Het moet bij jouw onderneming en visie passen. De grote gele M hoeft het thema ‘gezondheid’ niet aan te kaarten, Burgers’ Zoo kan heel goed natuurbescherming meenemen in zijn content en Coca Cola kan eenzaamheid onder de loep nemen (de frisdrank brengt mensen samen).

Tip 4: begeleid de bezoeker

Goede content is content die aansluit bij de behoefte van de bezoeker. Zorg daarbij dat je jouw content aanpast aan de fase in de customer journey. Je start met bijvoorbeeld het delen van reviews van bestaande klanten (vertrouwen wekken), geeft daarna aan waarom jouw product of dienst de bezoeker kan helpen (behoefte creëren/alert maken) en vervolgens maak je ze enthousiast door leuke en interessante content te delen, die zij ook weer willen delen (maak ze ambassadeur).

Tip 5: maak tijd

Helaas, ook contentmarketing kost tijd. Net zoals alle andere facetten van jouw bedrijf tijd kosten. Dit komt omdat je eerst goed moet nadenken en dan pas kunt doen. Je kunt geen content delen als je niets weet van jouw doelgroep of doelstellingen, want dan sla je de plank volledig mis. Maak tijd voor onderzoek, a/b testing, interactie met de echte klanten en een gedegen strategie.

Let op: een goed plan kan dus maanden in beslag nemen. Nu ‘even snel’ een Google Ads campagne opstarten, omdat je over een maand meer leden in je sportschool wilt hebben werkt dus niet…

Tip 6: laat zien wie je bent

Mensen doen het liefst zaken met mensen. Niet met ‘afstandelijke’ bedrijven. Dus: laat zien wie er achter jouw onderneming staat. Laat de potentiële klant kennismaken met de secretaresse, het marketingteam, de salesmanager en de directeur. Carglass en Coolblue zetten dit al langer in en… het werkt!

Tip 7: verspreid je winkansen

Zorg dat jouw content niet alleen op Facebook te vinden is, maar promoot het ook via andere kanalen. Investeer in online adverteren of laat influencers en ambassadeurs jouw bedrijf promoten. Organisch scoren wordt steeds lastiger, door de aanpassingen in de algoritmes. Overigens, adverteren hoeft niet duur te zijn. Als je het slim aanpakt, levert het meer op dan dat het kost!

Tip 8: heb geduld

Contentmarketing richt zich op een doelgroep hoog in de funnel. Logisch dus dat de ROI (return of investment) wat langer op zich laat wachten. Maar juist door geduld te hebben, krijg je een loyale klantenkring en dat brengt meer op dan een bezoeker die ‘per ongeluk’ op jouw website kwam.

 

Geen tijd of geen zin om de contentmarketing van jouw bedrijf aan te pakken? Geen probleem, dan huur je ons toch gewoon in! Eerst een vrijblijvend adviesgesprek? Neem contact op.