Lekker kletsen met Siri

Af en toe verbaas ik me over de mogelijkheden van de hedendaagse technologie. Maar wat vind ik het heerlijk als mijn iPhone automatisch een signaal geeft als ik een afspraak heb. En wat is het fijn als Flitsmeister net voor een flitspaal mij tot de orde roept. En wat is het leuk om even te kletsen met Siri, gewoon omdat het kan. En wat ben ik dol op Buienradar als hij me helpt herinneren een paraplu mee te nemen als ik naar buiten ga. Verbazingwekkend ideaal! En het wordt steeds beter, of gekker… en dus moet je aan de slag met jouw online marketing strategie!

Voice search

Gesproken zoekopdrachten (voice search) worden in rap tempo steeds meer de standaard. De afgelopen jaren is het aantal met zo’n 20% gestegen en dat wordt alleen maar meer. Logisch, want waarom zou je typen als je het in kunt spreken. Ga maar bij jezelf na; wanneer je een lang verhaal in WhatsApp wilt delen, dan is die speakerfunctie opeens toch wel erg handig!

Daarnaast heb je je handen vrij, waardoor je tegelijkertijd iets anders kunt doen, zoals drinken inschenken of de hond aaien. En aangezien we allemaal te weinig tijd hebben, willen we graag kunnen multitasken. Iets inspreken in plaats van typen is gewoon een logische stap voor ons.

Voice search friendly

Zorg dat voice search dus geïmplementeerd is in de online marketing strategie, zodat je niet achter de feiten aanloopt. Het is een gemiste kans als jouw bedrijf online alleen via geschreven tekst te vinden is, terwijl iedere zoekopdracht inmiddels gewoon tegen Google wordt geschreeuwd.
Hieronder vind je enkele tips om voice search friendly te worden:

  • Gebruik longtail keywords. Een gesproken vraag bevat over het algemeen meer woorden dan een getypte zoekopdracht.
  • Zorg dat je reviews krijgt. Lokale reviews scoren goed, dit is online mond-tot-mondreclame. Bovendien helpen reviews met linkbuilding, waar Google ook weer blij van wordt. En we houden allemaal van een blije Google!
  • Een goed gevulde FAQ is van belang voor voice search. Deze vragen komen qua zinsopbouw goed overeen met de gesproken zoekopdrachten.
  • Relevantie en leesbaarheid. Gebruik korte zinnen en maak geen misbruik van trefwoorden. Je weet dat als je drie keer een keyword in een zin gebruikt, dat dit direct wordt afgestraft door Google, toch?
  • Vermijd schrijftaal. Ja, logisch als je het over voice search hebt. Maar niet logisch als je altijd netjes hebt geschreven, zoals het je is geleerd. Het roer om, dus! Gesproken taal leest makkelijker dan schrijftaal en komt meer overeen met de gesproken zoekvragen.

Chatten met robots

We leven in een 24-uurs maatschappij. Of we dat nu willen of niet. Klanten verwachten gewoon dat je 24/7 bereikbaar bent. Nu is dat best lastig als je van vlees en bloed bent, want je moet eten, slapen, lol hebben, sporten, genieten… alles wat een ‘normaal’ mens ook doet. Gelukkig kun je zowel de klant als jezelf behagen, door een chatbot in te zetten. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt wel mee!

Je kunt de chatbot inzetten voor bijvoorbeeld de meest gestelde vragen, zoals ‘wat zijn de openingstijden’ en ‘is product X op voorraad’. Bij restaurants kun je de chatbot bijvoorbeeld inzetten om het menu te tonen of automatisch reserveringen aan te nemen. Zo kun je de chatbot relatief eenvoudig integreren in jouw online marketing strategie. Extra fijn: het eerste contactmoment met een potentiële klant of gast is al gelegd, waardoor een tweede contactmoment snel is gemaakt en die conversie in handbereik is.

Experimenteer en probeer uit

Vanwege het geautomatiseerde karakter is een chatbot een goedkoop alternatief voor een helpdesk en scheelt het veel tijd en veel ‘onbelangrijke’ telefoontjes op de zaak. Uiteraard wordt de chatbot een stuk ingewikkelder en kostbaarder, wanneer je deze ‘echte’ gesprekken wilt laten voeren. Maar om te beginnen, kun je het gewoon simpel en leuk houden. Experimenteer er eens mee! Via Google kom je vele makers van bots tegen en kun je sommige programma’s gratis uitproberen. Ga dus lekker een rondje kletsen met chatbots.

 

Waar wacht je nog op? Ga ermee aan de slag! Praat met Google, vraag het aan Siri, probeer diverse chatbots uit… Kom je er niet uit of wil je meer informatie over voice search en chatbots? Neem contact met ons op door ouderwets te bellen naar 0615178425 of gebruik de voicefunctie van WhatsApp, zodat je je handen vrij hebt om te multitasken.