‘Honderdduizenden Nederlanders verlaten Facebook!’, ‘Gaat Facebook Hyves achterna?’, ‘Is het gedaan met Facebook?’. Stuk voor stuk angstaanjagende (online) krantenkoppen die we de afgelopen week veelvuldig voorbij zagen komen. Na de publicatie van het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom Research & Consultancy B.V., praten we nergens anders meer over. Maar wat betekent die achteruitgang van Facebook nu precies voor jouw bedrijf en jouw online marketingstrategie? We leggen het je in deze blog uit.
640.000 minder gebruikers
De belangrijkste conclusie dat uit het onderzoek naar voren komt is dat Facebook 640.000 minder gebruikers heeft dan in 2018. Daarnaast groeit Instagram met 830.000 gebruikers. Dus: stop met adverteren op Facebook en zet je geld in op Instagram? Niet per se. Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Facebook nog steeds op de tweede plek (10,1 miljoen gebruikers) in de top 3 van de social media kanalen staat. Op nummer 1 staat WhatsApp. De derde plaats wordt ingenomen door YouTube. Daarnaast is het van belang om te weten dat vooral jongeren hun account op Facebook hebben opgezegd. De oudere doelgroep vanaf ongeveer 40 jaar is nog steeds actief op dit social media kanaal.

Bron: newcom.nl
Wie is jouw doelgroep?
De hamvraag voor jouw onderneming en online marketingstrategie is dus: wie is jouw doelgroep? Zijn dat voornamelijk jongeren? Dan kun je je focus beter verplaatsen naar Instagram en YouTube. Maar wil je (ook) graag de 40+’ers bereiken? Dan zit je met Facebook nog steeds goed. Zet niet al je speelgeld in op één social media kanaal, want dat is nooit verstandig. Doe daarentegen een gedegen onderzoek naar jouw doelgroep en pas daar jouw strategie op aan. Wellicht zie je het aantal ‘likes’ op Facebook afnemen, terwijl het aantal volgers op Instagram stijgt. Door te meten, kun je jouw online marketingstrategie dus goed aanpassen op jouw doelgroep.
Facebook is (nog) niet dood!
Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, zal hard moeten werken om Facebook weer aantrekkelijk te maken voor de jongere doelgroep. Aan de ene kant zal hij zijn kindje echt niet zomaar laten vallen, maar aan de andere kant horen WhatsApp en Instagram ook in zijn concern. Het is dus maar de vraag in hoeverre hij Facebook wil ‘repareren’. Wat voor jou op dit moment belangrijk is, is dat je de social media kanalen die voor jouw bedrijf interessant zijn goed in de gaten houdt. Lees de statistieken regelmatig uit, kijk goed of jouw social posts nog scoren en ga de dialoog aan met de doelgroep. Het is eigenlijk vrij simpel: waar jouw doelgroep is, moet jij met jouw bedrijf ook zijn. Dat is de basis van een goede online marketingstrategie.
Conclusie: Facebook is echt nog niet dood en kan voor sommige bedrijven nog steeds goed werken. Zorg daarnaast dat je andere social media kanalen aandacht geeft en blijf je doelgroep op de voet volgen.

bron: Newcom.nl