google shopping

De maatregelen rondom het coronavirus duwen retailers de webshop-hoek in. Dat betekent dat we massaal online winkels hebben gelanceerd het afgelopen jaar. Doordat Google haar platform Google Shopping gratis heeft gemaakt, kun je nu ook kosteloos jouw producten hier plaatsen. GRATIS, ja. We vertellen je er alles over in dit blog.

Promoot jouw producten

Google Shopping wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Het is een onderdeel van Google Ads en het Google Merchant Center. Waarschijnlijk heb je al kennis gemaakt met Google Shopping in jouw zoektocht naar een specifiek product, zoals een leuks shirt of een hippe lamp. De zoekresultaten staan dan bovenaan of aan de zijkant van de pagina. Niet de tekst, maar de afbeelding (met verkoopprijs) is leading. 

Wanneer je op zoek bent naar een bepaald product, zoals een lederen jack, krijg je een overzicht op Google Shopping met verschillende aanbieders van lederen jacks. Zo kun je als consument gemakkelijk prijzen van verschillende webwinkels vergelijken en als je jouw favoriete jas hebt gevonden, klik je gewoon door via de advertentie naar de desbetreffende site. 

De belangrijkste voordelen van Google Shopping:

  • De klant zit al ver in de aankoopfunnel, waarbij de kans groot is dat hij overgaat tot aankoop.
  • Je krijgt meer klikken naar de webshop.
  • Je valt beter op in Google vanwege de afbeeldingen.
  • Jouw product is aanwezig op meerdere plekken in de zoekmachine.
  • Je kunt klanten al bereiken voordat ze in koopfase zitten. 
  • Het is dus GRATIS 😉

Zo werkt het

Om op Google Shopping te komen met jouw producten, diende je dus advertenties te maken én te betalen. Maar nu niet meer! En extra fijn om te weten: maar liefst 37% van de online aankopen wordt gedaan via Google Shopping. Tijd om aan de slag te gaan, dus. 

Voor bestaande gebruikers van Merchant Center- en Shopping-advertenties:

  1. Meld je aan met je Google Merchant-account.
  2. Ga in het Merchant Center in het linker menu naar: Groei – Programma’s beheren –  Platforms van Google en vink dit aan.
  3. Eventueel kun je producten toevoegen voor extra vindbaarheid.

Voor nieuwe gebruikers:

  1. Maak een account aan.
  2. Maak een product feed (soort export) van jouw assortiment.
    Let op: dit kan vaak via jouw eigen webshop, maar je kunt ook een programma als ‘Channable’ gebruiken.
  3. Controleer of jouw producten voorzien zijn van gegevens als ‘prijs’, ‘omschrijving’ plus ‘productnaam’ en vergeet de afbeeldingen niet.
  4. Combineer deze data met de product feed en upload dit naar het account. 

Klaar! Je maakt nu gratis gebruik van Google Shopping.

Echt gratis

Google biedt deze methode gratis aan, omdat veel winkeliers in zwaar weer zitten vanwege de maatregelen rondom COVID-19. Fysieke winkels verplaatsen zich naar online, maar het budget om goed zichtbaar te zijn is er vaak niet. 

Door Google Shopping gratis toegankelijk te maken, draagt Google haar steentje bij aan de ondernemers die het lastig hebben. Maak er vandaag nog gebruik van, zodat ook jouw winkel een extra online podium heeft! En ja, het is echt kosteloos.

 

Kom je er niet uit en wil je hulp? Neem contact met ons op, we helpen je graag op weg.