seo-sea-muntmedia

Op het gebied van online marketing zijn er vele termen die steeds weer opduiken, zoals SEO en SEA. Maar wat betekenen deze online marketing termen eigenlijk? Wij leggen het je graag uit aan de hand van een aantal voorbeelden. Als je daarna vragen hebt, weet je ons te vinden.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit is een verzamelnaam voor alle processen die meewerken aan het organisch hoog scoren van een webpagina in een zoekmachine, zoals Google. Jouw website wordt op basis van diverse criteria vergeleken met andere websites die ongeveer dezelfde inhoud hebben. Als je meer ‘punten scoort’ dan kom je hoger in de zoekresultaten.

SEO bestaat onder andere uit:

  • Optimaliseren met belangrijke zoekwoorden.
  • Het schrijven van duidelijke en relevante content, zoals blogs.
  • Linkbuilding.
  • Het gebruiken van een overzichtelijke META structuur
  • Goede technische basis van de website (snel laden, mobielvriendelijk etc.).

Hieronder zie je een screenshot van de resultatenpagina van de zoekmachine, nadat iemand in Google heeft gezocht naar ‘online marketing’.

seo-muntmedia

De organische resultaten zijn groen gemarkeerd. Deze resultaten zijn ‘natuurlijk’ (niet betaald) en zijn volgens Google het meest relevante resultaat op basis van de zoekopdracht. Intuïtief is dit logisch, als we bedenken waarom iemand zou zoeken naar ‘online marketing’. Naar alle waarschijnlijkheid is de gebruiker op zoek naar meer informatie over online marketing of een bedrijf dat meerdere online marketingdiensten heeft.

Relevantie en reputatie

Het resultaat van Munt Media, dat als derde wordt getoond, is in de ogen van Google een bruikbaar resultaat. Relevant aan de zoekopdracht zijn ook andere voorbeelden van internetmarketing, zoals social media en reclame, deze worden dan ook aan de zijkant van de resultaten getoond. Dus waarom worden deze resultaten op de eerste pagina weergegeven en niet de 3.040.000.000 andere Google-resultaten? Het antwoord is eenvoudig: deze resultaten zijn volgens Google het meest relevant en betrouwbaar, en bieden dan ook de meeste waarde voor de gebruiker.

Naast relevantie is de andere helft van de Google-vergelijking reputatie. In ons voorbeeld ‘online marketing’ is er niet slechts één aanbieder actief – er zijn waarschijnlijk duizenden die allemaal als relevant kunnen worden beschouwd. Om te beslissen welke resultaten het eerst worden gerangschikt, controleert Google onder meer hoe ‘populair’ de website is. Populariteit wordt onder andere bepaald door hoeveel mensen terug linken naar de site, dat ook wel backlinking wordt genoemd. Deze backlinks suggereren dat mensen in wezen praten over de site en deze aanbevelen aan anderen, waardoor het populairder en waardevoller is in de ogen van Google. Let op: dit moeten wel eerlijke backlinks zijn (niet gekocht) én het is van belang dat de sites die backlinken ook een goede reputatie hebben.

Toewijding en geduld

Voordat je begint met het uitvoeren van SEO moet je eerst in kaart brengen wie jouw doelgroep is en waar ze waarschijnlijk naar gaan zoeken op Google. Vervolgens maak je jouw website zo relevant mogelijk voor deze doelgroep. Ondertussen werk je ook nog eens aan het verbeteren van de online reputatie, bijvoorbeeld door het verkrijgen van backlinks aan de hand van een strategie.

Vanwege de omvang van het internet is dit een moeizaam proces dat toewijding en geduld vereist, waarbij vaak maanden aan reputatiewerk wordt gedaan om vruchtbare resultaten te tonen. Maar het is zeker de moeite waard: hoe relevanter en betrouwbaarder je website, hoe hoger je scoort in de organische resultaten van Google. Des te hoger je op Google staat, des te voordeliger je zoekmachine verkeer zult ontvangen.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit is rechtstreeks adverteren op Google en andere soortgelijke zoekmachines (in dit blog focussen wij ons enkel op Google). Advertenties kunnen in Google Zoeken boven of onder de zoekresultaten worden weergegeven. Op Google Play, Google Shopping en Google Maps, inclusief de Maps-app, kunnen ze naast, boven of onder de zoekresultaten worden weergegeven. Daarnaast is het mogelijk om jouw advertenties bij Zoekpartners van Google te presenteren. Voor tekstadvertenties zijn er naast Google Video en andere Google-sites honderden niet-Google-websites die tot de zoekpartners behoren.

sea-muntmediaAdvertentieresultaten zijn gemarkeerd in het rood, die duidelijk zijn gelabeld als ‘advertentie’. Advertenties zijn betaald, organische zoekresultaten niet.

Hoe werkt Google Ads

Google Ads werkt als volgt: jouw advertentie wordt weergegeven wanneer mensen online zoeken naar de producten en services die je aanbiedt. De volgende stappen dien je te doorlopen:

  1. Het doel van de campagne kiezen, zoals meer klikken naar je website (meest voorkomend) krijgen, meer telefoontjes naar jouw bedrijf genereren of meer merkbekendheid bewerkstelligen.
  2. Het campagnetype kiezen, bijvoorbeeld alleen tekstadvertenties in Google Zoeken of producten in Shopping.
  3. Trackingcode activeren, zodat je conversies kunt bijhouden.
  4. Doelgroep en targeting instellen.
  5. Het geografische gebied waar je de campange wilt laten draaien.
  6. Advertenties maken.
  7. Budget instellen.
  8. Evaluatie en optimalisatie.

Pas als gebruikers op je advertentie klikken, incasseert Google maximaal een vooraf afgesproken bedrag. Hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik, kun je handmatig instellen in je Ads-account. In Ads kun je zien wat een zoekwoord ongeveer kost en wat je dient te betalen om bijvoorbeeld hoog in de zoekresultaten te komen. Wanneer je dit niet goed instelt of niet alert genoeg bent op de optimalisatie, dan kan het erg duur worden om de advertenties zichtbaar te houden. Het is dus van belang veel tijd te spenderen in je account. Als het goed doet, kun je voor een goede prijs hoog in Google eindigen en vele conversies via Ads binnenslepen.

SEO en SEA werken samen

Niet alleen het budget is van belang voor SEA. SEO-principes, voornamelijk met betrekking tot relevantie, helpen ook bij een goede campagne. Met Ads heb je controle over o.a. welke zoektermen je wilt targeten, op welke advertentietekst je op Google wilt verschijnen en op welke bestemmingspagina van je website gebruikers zouden moeten eindigen. Hoe relevanter de advertentietekst en de bestemmingspagina is voor de zoekopdracht die je target; hoe minder je hoeft te betalen wanneer de gebruiker op je advertentie klikt. Dat betekent dat je meer klikken naar je site kunt veroorloven dan je concurrent die minder relevant is. Kassa!

Het beheren van Ads is een tijdrovende aangelegenheid, omdat je je kunt richten op een bijna onbeperkte hoeveelheid zoekwoorden. Om de relevantie voor elk zoekwoord te behouden, moet elke advertentietekst en bestemmingspagina op maat en relevant zijn om je kosten zo laag mogelijk te houden, terwijl het aantal kliks hoog blijft (of een andere advertentiemethode, zoals merkbekendheid of bereik). Er is daarnaast behoefte aan het monitoren van je biedingen per click om ervoor te zorgen dat je budget zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Vervolgens moet er een voortdurende analyse zijn om te zien welke advertenties goed presteren en welke niet. Ook is het noodzakelijk om de campagne te evalueren en te optimaliseren naar aanleiding van je bevindingen. Het is een continu proces.

Kort samengevat

De lange termijn ROI (return on investment) voor correct geïmplementeerde SEO is veel groter dan SEA, omdat gebruikers over het algemeen veel meer vertrouwen hebben in organische resultaten dan advertentieresultaten (extra voordeel: je betaalt niet voor de kliks). Het winstpotentieel op korte termijn van SEA is echter uitstekend als je behoefte hebt aan een onmiddellijke en gerichte boost in het verkeer naar je website. Als je SEO en SEA goed laat samenwerken, dan heb je de sleutel tot succes te pakken!

Hulp nodig?

Als online marketeer help ik klanten door heel Nederland met SEO, SEA, Content Marketing, Social Media en nog meer online marketing diensten. Heb je hulp nodig bij zowel on-page SEO als technische SEO en Google Ads? Dan help ik je graag op weg!

>Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer.