Ken jij jouw doelgroep?

muntmedia-bullseye-onlinemarketing-doelgroeptargeting

Je hebt een goede website, bent aan de slag gegaan met SEO, je post regelmatig berichten op social media en maakt zelfs gebruik van online advertenties. Toch blijft het resultaat dat je van die inzet verwacht achter. Herkenbaar? Dan is het tijd om jouw doelgroep beter te definiëren, te targetten en te implementeren in de online marketing strategie. In dit blog geven we je praktische tips hoe je dat het beste kunt doen.

Resultaten boeken

Dagelijks komen we ondernemers tegen die eigenlijk geen idee hebben wat ze doen. Uiteraard niet op hun vakgebied, maar wel op online marketinggebied. Zonde, want je wilt natuurlijk resultaten boeken van de inspanning die je in jouw bedrijf stopt. Vaak wordt bij de doelgroepdefinitie de plank misgeslagen.

Als je niet weet wie jouw doelgroep is, waar je die kunt vinden, hoe je die moet benaderen en welke problemen je voor hen moet oplossen, dan is het logisch dat de conversiepercentages laag blijven en de ROI (return on investment) achterblijft. Hoe beter je jouw doelgroep begrijpt, hoe nauwkeuriger jouw online marketingstrategie wordt.

Meten is weten

Daar is ‘ie weer: de belangrijkste zin onder de marketeers: meten is weten. Veel bedrijven ‘denken’ hun doelgroep te kennen, maar die kennis is op niets gebaseerd. Om jouw doelgroep te kunnen definiëren op basis van feitelijkheden, is het nodig om het volgende te doen:

  • Analyseer de statistieken van jouw social media kanalen;
  • Analyseer de informatie uit Google Analytics;
  • Blader door het bestaande klantenbestand;
  • Kijk bij de concurrentie en leer;
  • Test met advertenties;
  • Blijf aanpassen en verbeteren.

Als je op basis van de verzamelde gegevens een doelgroepdefinitie hebt, kun je een korte beschrijving hiervan maken. Bijvoorbeeld: ‘Munt Media richt zich voornamelijk op MKB’ers, die graag meer willen halen uit hun online marketing strategie. Deze bedrijven zijn vooral in de Noordkop te vinden en staan open voor vernieuwingen’. Deze beschrijving is nog best breed, maar dat hangt samen met het product (of de dienst) dat je aanbiedt. Als je bijvoorbeeld hondenkluifjes op natuurlijke basis verkoopt, wordt jouw beschrijving een stuk specifieker.

Hoe specifieker je bent, hoe beter. Op die manier kom je namelijk bij de kern van de doelgroep die hoogstwaarschijnlijk overgaat tot een conversie, na een contactmoment met jouw bedrijf. Begin eerst breed en probeer daarna zo gedetailleerd mogelijk te worden. Dit kan misschien wel een aantal weken of maanden duren!

Ga voor bullseye

Nu je de doelgroep inzichtelijk hebt gemaakt, kun je deze gaan targeten in jouw online advertentiecampagnes. In Facebook en Instagram kun je heel nauwkeurig segmenteren, maar in Google Ads wordt dat alweer globaler. Daarom is het van belang om eerst jouw bevindingen over de doelgroep toe te passen in de aanwezige content. Als het nodig is herschrijf je de webteksten, pak je de fotografie aan, ga je over op video (i.p.v. blogs), gebruik je andere social media kanalen of pas je zelfs het dienstenpakket of de huisstijl aan.

Als jouw bedrijf zo goed mogelijk aansluit op de behoefte van de doelgroep, heb je hun aandacht al te pakken. Daarna kun je ze veroveren door een pakkende advertentie op social media of Google Ads. Zo verander je het schieten met hagel in bullseye!

Heb je hulp nodig bij het definiëren van jouw doelgroep (of doelgroepen), wil je meer informatie over targeting, wil je weten hoe je jouw content aanpast op de behoefte van jouw doelgroep of wil je gewoon eens sparren over jouw online marketing strategie? Mail, app, bel ons. We nemen graag de tijd voor je.