Social advertising

social-advertising-muntmedia

Social media is een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie. Als je met jouw bedrijf niet aanwezig bent op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn, dan wordt je ondergesneeuwd door de concurrentie. Wees dit voor en zet social media in om terrein te winnen bij jouw potentiële klanten. Hoe? Gebruik social advertising! Helemaal booming en reuze effectief om top-of-mind te blijven bij jouw doelgroep.

Wat is social advertising?

Social advertising betekent dat je adverteert via social media, dé place-to-be om jouw doelgroep te ontmoeten. Door de veranderingen in het algoritme (die vooral Facebook een tijdje geleden heeft doorgevoerd), is het voor bedrijven lastiger geworden om in de tijdlijn van de doelgroep te verschijnen. Met social advertising omzeil je dit. 

Adverteren op Facebook en Instagram

Als je social advertising wilt implementeren in jouw online marketingstrategie, dan kun je het beste beginnen met Facebook ads. Dit is vrij simpel en hoeft niet veel geld te kosten. Maar voordat je begint, is het verstandig om een aantal zaken duidelijk te hebben:

  • Wat is het doel van social advertising voor jou?
    Meer volgers, meer naamsbekendheid, meer traffic naar jouw website, meer offline bezoeken, meer omzet genereren etc. Maak dit helder.
  • Wie is jouw doelgroep? Wees hierbij specifiek. Als je het niet precies weet, zorg dan dat je gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics en de statistieken uit de Facebook-pagina gebruikt, om de doelgroep te vormen.

    VOORBEELD Doelgroep Yamaha Motorzaak Schagen

    De doelgroep van dit bedrijf is niet: ‘mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 tot 90 jaar’, maar wél: ‘mannen tussen de 24 en 50 jaar, geïnteresseerd in Yamaha motoren en woonachtig in de regio Schagen plus 30 km’.

Let op: er is een grote kans dat je niet in één keer de juiste doelgroep te pakken hebt. Daarom is het belangrijk om gaandeweg de looptijd van de advertentie te blijven optimaliseren.

  • Wat is het doel van de advertentie?
    Wil je bijvoorbeeld naamsbekendheid opbouwen, wil je de doelgroep naar de fysieke winkel pushen of wil je online verkopen stimuleren?
  • Welk deel van de doelgroep wil je aanspreken?
    Je kunt ervoor kiezen om de doelgroep nog verder te specificeren. Zoals bij het voorbeeld hierboven: beginnende motorrijders.
  • Welk budget wil je aan Facebook ads besteden?
    Verantwoord jouw budget: hoeveel en welke conversies wil je (moet je) bereiken voor dit budget.
  • Heb je goede content om een advertentie te kunnen maken?
    Werk met kwalitatief goed beeldmateriaal, interessante video’s, waardevolle artikelen en zorg daarnaast altijd voor een geoptimaliseerde website/landingspagina.

A/B-testing

Als je jouw doelgroep, budget en content helder hebt, kun je starten met social advertising. A/B testing is hierbij een goede keuze: je maakt twee advertenties, maar gebruikt andere content (ander beeldmateriaal, verschillende benadering in de teksten). Vervolgens houdt Facebook automatisch bij welke advertentie het beste scoort. Het grootste deel van het budget wordt dan ook aan de beste advertentie besteed. Zelf leer je hier ook van, want de best scorende advertentie kun je daarna als leidraad gebruiken voor de volgende advertising campagne.

Facebook zorgt ervoor dat jouw advertenties ook op Instagram rouleren! Zorg dus dat de afbeeldingen compatibel zijn met beide kanalen.

Google Ads

Naast social advertising kun je Google Ads inzetten om beter vindbaar te worden in de zoekmachine Google. Dit vergt wel iets meer kennis en kunde van online adverteren dan bij adverteren op social media kanalen. Maar ook hier geldt dat je voorafgaand jouw doelgroep en doelstelling goed in kaart moet brengen, wil je er waardevolle conversies uit kunnen halen.

Let op: Google Ads kan veel opbrengen, maar als je het verkeerd inzet kan het onnodig geld kosten. Zorg dat je voorafgaand een goed onderzoek hebt gedaan, zodat je Google Ads op de juiste manier kunt inzetten en hierdoor daadwerkelijk online kunt scoren!

Let’s advertise

Alle begin is moeilijk, maar wij adviseren je om het gewoon te proberen. Wellicht eerst met een beperkt budget, zodat je kunt zien wat social advertising voor jouw bedrijf kan betekenen.

Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw social advertising op Facebook of Google Ads? Of wil je juist adverteren op een ander social media kanaal, zoals LinkedIn? Neem contact met ons op, we helpen je graag op weg (of nemen desgewenst de hele social advertising uit handen).