Effectieve webteksten

goede-webteksten-muntmedia-blog

De meeste ondernemers zien inmiddels het nut van goede webteksten wel in. Goede teksten zorgen namelijk voor een verbetering in de vindbaarheid op Google, geven de bezoeker de juiste zetjes naar een conversie en laten de authenticiteit en de identiteit van het bedrijf zien. Maar hoe zorg je nu voor die goede en effectieve webteksten? In dit blog enkele praktische tips:

1. Belangrijke website-zones

Goede webteksten beginnen bij een goede plek. Door gebruik te maken van handige tools, zoals heatmaps van Hotjar (een online behaviour recording programma), heb je snel overzicht van de zones op je website waar men wel en niet kijkt. Hoe roder het gebied in de heatmap, hoe interessanter!

De hoofdregels: vermijd de rechterkant van de pagina, plaats een tekst liever niet onder de paginavouw en zet de tekst ook niet bij een groot visueel element.

2. Call-to-actions (CTA’s)

Een call-to-action is bijvoorbeeld een afbeelding, tekst en/of button die de bezoeker overhaalt om een specifieke actie te ondernemen. Een goede CTA valt op en verleidt de bezoeker om op de knop te drukken. Deze knop leidt in de meeste gevallen naar een aankoopactie of informatie-aanvraag. Enkele tips voor een goede CTA:

  • Gebruik positieve woorden (bijvoorbeeld: vind jouw woning i.p.v. zoek jouw woning)
  • Zet de CTA’s op diverse plekken op de pagina (niet alleen onderaan)
  • Gebruik een geruststellende boodschap (bijvoorbeeld: u hoeft zich niet te registreren)
  • Laat de button opvallen door een kleur (deze moet wel bij de huisstijl passen!)

    Meer weten over CTA’s? Neem contact met ons op!

3. Wees to the point

Vele websites hebben op iedere pagina een overbodige intro staan. De eerste inleidende alinea wordt vaak gebruikt als geruststelling voor de bezoeker, terwijl je direct to the point mag komen.

De bezoeker is op jouw website, omdat hij van mening is of hoopt dat jij een oplossing hebt voor zijn vraagstuk. Jij hoeft alleen nog aan te geven wat jouw oplossingen zijn. Lekker kort en krachtig!

4. Goede structuur

Uiteraard kun je niet op elke pagina van je website kort en krachtig zijn. Sommige onderwerpen, diensten of producten hebben meer ruimte nodig voor een goede uitleg. Probeer in dit soort gevallen de pagina zo op te maken, dat men kan scannen.

Enkele tips:

  • Gebruik tussenkoppen
  • Gebruik springlinks (interne linkjes naar pagina’s met meer informatie)
  • Laat de kruimelpaden zien (bovenaan de pagina ziet de bezoeker precies op welke pagina hij zich bevindt en welke pagina’s hij heeft doorlopen)
  • Maak de pagina interessanter door gebruik te maken van visuals, zoals infographics, video’s en foto’s
  • Gebruik kaders/blokken

5. Kill your darlings

De Amerikaanse schrijver William Faulkner is de bedenker van dit motto. Het betekent: schrijven is schrappen. Als een titel, tussenkop of alinea niets toevoegt aan het artikel, gebruik het dan niet. Vooral online hebben bezoekers geen tijd voor teksten die niet relevant zijn.

Daarnaast dien je op je website bepaalde zoekwoorden te gebruiken, zodat de vindbaarheid op Google verbeterd. Een ‘leuke’ titel zonder zoekwoorden heeft nu eenmaal weinig effect.

6. Gebruik geen vakjargon of leg het uit

Je kunt niet van jouw lezer verwachten dat ze termen uit jouw vak kennen. Je kunt het wel gebruiken, maar zorg dat je het daarna in Jip-en-Janneke-taal uitlegt.

7. Zorg voor een duidelijk lettertype

Gelukkig zien we het tegenwoordig niet veel meer, maar sommige website houden van experimenteren. Anders zijn dan anderen. En dat uit zich in bijzondere lettertypes. Helaas is dit over het algemeen slecht te lezen, waardoor je je doel mist. Gebruik dus een algemeen bekend en duidelijk lettertype met een minimale grootte van 14 punten.

Daarnaast moet je zuinig zijn met cursieve zinnen en het uitvullen van de tekst, dit verstoort het leesritme. Wees ‘anders’ door goede content en mooie visuals te leveren.

Zelf aan de slag met webteksten

Het is algemeen bekend dat er online geen ellenlange verhalen worden gelezen. De bezoeker scant de webteksten binnen enkele seconden. In die tijd moet jouw tekst de lezer vangen, zodat je hem kunt begeleiden naar het uiteindelijke doel: contact opnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief, lezen van gerelateerde blogs (langer op de website verblijven), een product kopen etc.

Met bovenstaande tips kun je zelf aan de slag met goede en effectieve webteksten. Kijk kritisch naar de bestaande teksten op je website. Doe dit zelf, maar zorg ook dat je de mening van derden (werknemers, familie, vaste klanten) verzamelt. Met die uitkomsten kun je alvast uit de voeten met een eerste optimalisatie ronde.

Uiteraard kun je ook een professionele tekstschrijver inhuren om jouw webteksten te optimaliseren. Hulp nodig of wil je meer informatie over het verbeteren van webteksten? Neem contact met ons op, we nemen graag de tijd voor je!